Taat Kepada Pemerintah
حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ يَحْيَى أَخْبَرَنَا الْمُغِيرَةُ
بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ الْحِزَامِىُّ عَنْ أَبِى الزِّنَادِ عَنِ الأَعْرَجِ
عَنْ أَبِى هُرَيْرَةَ عَنِ النَّبِىِّ -صلى الله عليه وسلم- قَالَ « مَنْ
أَطَاعَنِى فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ وَمَنْ يَعْصِنِى فَقَدْ عَصَى اللَّهَ وَمَنْ
يُطِعِ الأَمِيرَ فَقَدْ أَطَاعَنِى وَمَنْ يَعْصِ الأَمِيرَ فَقَدْ عَصَانِى ».
(HR Muslim,
Kitab Imarah, Bab: Wujub Taat al-Umara’ Fi Ghair Maksiat Wa Tahrimuha Fi
Maksiat. No hadis 3417)
Maksudnya: Daripada
Abu Hurairah daripada Nabi SAW telah berkata: “Sesiapa yang mematuhi
perintahku, maka sesungguhnya bererti ianya mematuhi perintah Allah dan sesiapa
yang melanggar perintahku, maka sesungguhnya bererti ianya melanggar perintah
Allah. Sesiapa yang mematuhi perintah pemimpinnya, maka sesungguhnya ia
mematuhi perintahku dan sesiapa yang melanggarnya perintah pemimpinnya, maka
sesungguhnya ia melanggar perintahku”.
Keterangan Hadis
Dalil ini membuahkan satu doktrin
atau pendapat bahawa dalam urusan ketaatan sesama makhluk, islam tidak melarang
taat setia kepada pemerintah. Malah taat setia adalah dituntut sebagai satu
manifestasi ketaatan kepada Allah dan Rasul selagi mana pemerintah tersebut
tidak menyuruh kepada perkara-perkara maksiat (Muhammad Uthman, 1982:208).
Dalam konteks ketataatan yang
melibatkan pertembungan pandangan atau ijitihad pemerintah dengan mereka yang
diperintah, maka doktrin ketataatan dalam politik islam mewajibkan dilaksanakan
keputusan pemerintah selagi mana perkara tersebut bukan berbentuk maksiat
kepada Allah (al-Nawawi, 1986:537).
Hal ini, disyarahkan oleh imam
al-Nawawi berdasarkan hadis Rasulullah SAW yang bermaksud “dengar dan Taat
(kepada pemerintah) adalah kewajipan setiap individu muslim dalam perkara yang
dia suka atau benci selagi dia tidak diperintahkan dalam perkara maksiat.
Apabila diperintahkan perkara maksiat maka tidak perlu taat dan dengar (patuh).
Syeikhul Islam Ibn Taimiyah
rahimahullah berkata:Taat kepada Allah dan Rasul-Nya wajib bagi setiap Muslim,
taat kepada penguasa merupakan penguat ketaatan kepada Allah. Barangsiapa yang
taat kepada Allah dan Rasulnya dengan menjalankan ketaatan kepada penguasanya,
pahalanya dijamin oleh Allah. Tetapi kalau taat kepada penguasa dalam hal-hal
yang menguntungkan sahaja, bila diberi hal yang memenuhi kepentingannya ia taat
dan sebaliknnya jika tidak diberi dia tidak akan taat, orang yang seperti itu
pada hari akhirat tidak punya bahagian (pahala). (Majmu’ al-Fatawa. 35/16-17.
Ibnu Taimiyah).
Berdasarkan hadis di atas penulis dapat
menyimpulkan bahawa seseorang muslim hendaklah mentaati pemerintah selagi mana
tidak bertentangan dengan hukum-hukum syarak kerana hukum mentaati pemerintah
adalah menjadi satu kewajipan kepada rakyat untuk mentaatinya.
Oleh itu penulis mengakhiri hadis di
atas dengan kata-kata
Ibnu Abi Hatim rahimahullah: Ayahku
menceritakan kepadaku, Amr bin Ali as-Shairafi telah menceritakan bahawa Abdul
Rabbuh bin Bariq al-Hanafi telah menceritakan bahawa Simak bin Al-Walid
al-Hanafi berjumpa Ibn Abbas di Madinah lalu berkata kepadanya: Bagaimana cara
menghadapi penguasa (pemerintah) yang telah menzalimi kita, mencela dan
merampas sedekah kita, bukankah kita harus mencegah mereka? Ibnu Abbas
menjawab: Jangan! Biarkanlah mereka wahai Hanafi! Lalu beliau menambah: Wahai
Hanafi! Hendaklah bersama al-Jamaah (pemimpin Islam/penguasa), hendaklah kamu
jaga persatuan (jamaah) sebab hancurnya umat dahulu kerana perpecahan (berlepas
dari pemimpin atau penguasa), apakah kamu tidak mendengar firman Allah
Subhanahu wa-Taala: Dan berpeganglah kamu kepada tali (agama/jamaah) Allah dan
janganlah kamu bercerai-berai. (Tafsir Ibnu Abi Hatim 2/455. Tahqiq Dr. Hikmat
Basyir Sayuti. (2). Lihat: Ad-Darul Mansur 2/285-286. Darul Fikr)
Pengajaran hadis:
- Wajib mentaati segala perintah dan aturan yang telah ditentukan oleh pemerintah selagi mana tidak bertentangan dengan syarak.
- Amthal orang yang mentaati pemerintah adalah sama seperti orang yang mengikuti dan mentaati perintah Allah dan Rasulnya.
- Wajib tidak mematuhi kepada pemerintah sekiranya mengajak ke arah kemaksiatan.
- Pemimpin yang baik adalah pemimpin yang disukai oleh rakyat dan tidak menganayai akyatnya
No comments:
Post a Comment