LARANGANN JUAL BELI SECARA GHARAR
وحَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ حَدَّثَنَا
عَبْدُ اللَّهِ بْنُ إِدْرِيسَ وَيَحْيَى بْنُ سَعِيدٍ وَأَبُو أُسَامَةَ عَنْ
عُبَيْدِ اللَّهِ ح و حَدَّثَنِي زُهَيْرُ بْنُ حَرْبٍ وَاللَّفْظُ لَهُ
حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ سَعِيدٍ عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ حَدَّثَنِي أَبُو
الزِّنَادِ عَنْ الْأَعْرَجِ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ
نَهَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ بَيْعِ الْحَصَاةِ وَعَنْ بَيْعِ الْغَرَرِ
(HR Muslim,
Kitab Al-Buyu’, Bab: Buthlaan Bai’ Al-Hashah Wal Bai’ Alladhi fihi Gharar. No
hadis 1513)
Maksudnya:
Daripada Abu Hurairah berkata: Rasulullah SAW melarang jual beli secara campak
anak batu dan jual beli secara penipuan.
Keterangan
Hadis
Jual beli dengan
campak anak batu dapat diketahui melalui 3 takwilan:
- si penjual berkata: “aku jual kepada kau, pakaian ini mengikut tempat jatuhnya anak batu yang aku lemparkan ini”.
- Si penjual berkata: “Aku jual kepada kau mengikut pilihan kau dengan balingan anak batu ini”.
- Si penjual berkata: “Jika kau lempar anak batu pada baju ini maka aku akan jualkan baju ini kepada kau dengan harga ini”.
Beradasarkan
dengan jual beli secara campak dapat difahami pada masa kini adalah seseorang
membeli sesuatu secara “tikam” atau secara andaian dan tidak ada kepastian
terhadap barang yang dia dapati tersebut.
Manakala jual
beli Gharar adalah:
Menjurut bahasa Arab, makna al-Gharar adalah al-khathr (pertaruhan)[1]. Sehingga
Sheikh Islam Ibn Taimiyyah menyatakan bahawa al-Gharar adalah yang tidak jelas
hasilnya (majhul al-a’qibah)[2]. Sedangkan
menurut Sheikh al-Sa’di al-Gharar adalah al-Mukhatharah (pertaruhan) dan
al-Jahalah (ketidak pastian). Semua perkara ini temasuk dalam ketegori
perjudian[3].
Oleh itu daripada penjelasan ini, dapat
disimpulkan bahawa pengertian jual beli al-Gharar adalah semua jual beli yang
mengandungi ketidakjelasan, pertaruhan dan perjudian.
Manakala dalam syariat islam, jual beli
berbentuk gharar ini adalah terlarang seperti mana sabda di atas kerana dalam
sistem jual beli gharar ini terdapat unusr-unsur penipuan, memakan harta orang
lain dengan cara yang batil dan hasil dari keuntungan yang tidak pasti. Allah
SWT amat menegah dan melarang memakan harta orang lain dengan cara batil
sebagaimana tersebut dalam firmannya pada surah Al-Baqarah ayat ke 188:
Maksudnya:
dan janganlah kamu makan (atau mengambil) harta (orang-orang lain) di antara
kamu Dengan jalan Yang salah, dan jangan pula kamu menghulurkan harta kamu
(memberi rasuah) kepada hakim-hakim kerana hendak memakan (atau mengambil)
sebahagian dari harta manusia Dengan (berbuat) dosa, padahal kamu mengetahui (salahnya).
Oleh itu amat
jelas la kenapa Rasulullah SAW melarang jual beli secara gharar. Syeikh Islam
Ibn Taimiyyah menjelaskan bahawa pengharaman jual beli ini adalah larangan
Allah dalam al-Quran iaitu larangan memamkan harta orang dengan batil, di samping
diperkukuhkan lagi dengan sabda Baginda SAW di atas.
Menurut
keterangan Sheikh al-Sa’d bahawa jual beli gharar adalah termasuk dalam
kategori perjudian. Manaka sheikh al-Islam Ibn Taimiyyah sendiri menyatakan
bahawa semua jual beli al-Gharar seperti menjual burung di udara, unta dalam
dalam kandungan, buah-buahan sebelum masak serta jual beli al-Hashaah. Semuanya
adalah termasuk sebagai perjudiaan yang diharamkan oleh Allah di dalam al-Quran
itu sendiri[4].
Pengajaran
Hadis.
- Hikmah larangan jual beli ini adalah menampakkan pertaruhan dan menimbulkan sikap permusuhan pada orang yang dirugikan. Sehingga boleh membawa kepada kerugian yang besar kepada pihak lain.
- larangan ini untuk menjaga harta agar tidak hilang dan menghilang sikap permusuhan yang terjadi pada orang akibat mengamalkan jual beli ini
- Mengelakkan belakunya penindasan dan penipuan dalam jual beli
- Menunjukkan Syariat Islam amat menetikberatkan soal muamalat (jual beli) dan jujur serta amanah dalam segala aspek.
No comments:
Post a Comment