Saturday 9 June 2012

Hadith (11): Bahaya Fitnah Wanita


حَدَّثَنَا آدَمُ حَدَّثَنَا شُعْبَةُ عَنْ سُلَيْمَانَ التَّيْمِيِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عُثْمَانَ النَّهْدِيَّ عَنْ أُسَامَةَ بْنِ زَيْدٍ رَضِي اللَّهم عَنْهممَا عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهم عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ مَا تَرَكْتُ بَعْدِي فِتْنَةً أَضَرَّ عَلَى الرِّجَالِ مِنَ النِّسَاءِ
Maksudnya:
Daripada Usamah bin Zaid r.a., daripada Rasulullah SAW bersabda: “Aku tidak meninggalkan selepasku fitnah yang lebih dahsyat dan berbahaya atas kaum, melainkan kaum wanita.
(Al-Bukhari, kitab al-Nikah, bab ما يتقى شؤم المرأة  , no.hadith 5096.)

Huraian hadith:

Berdasarkan Hadith ini menerangkan bahawa fitnah yang paling berbahaya adalah golongan perempuan kerana apabila sesorang perempuan yang keluar dari rumahnya atau pergi ke sesuatu lokasi tanpa mengingati Allah dengan berzikir dan bacaan doa maka syaitan akan berada disisinya dan membimbing segala pergerakkannya. Oleh itu akan memdatangkan pelbagai fitnah kerana hasutan syaitan terutama fitnah kepada golongan lelaki.

Pengajaran:
  1. Rasulullah menegaskan secara tegas bahawa golongan wanita adalah pembawa fitnah yang paling berbahaya sekiranya sesorang wanita itu tidak menjaga adab-adab dan syariat islam
  2. Walaubagaimanapun hadis ini tidaklah menjatuh dan merendahkan martabat golongan wanita kerana islam mengjunjug tinggi martabat dan kemulian seorang wanita tetapi Rasulullah memberi peringatan kepada kaum wanita supaya berhati-hati agar tidak termasuk dalam golongan ini iatu fitnah wanita.
  3.  Menunjuk sesorang hendaklah mempunyai pemikiran secara kritis dan berhati-hati apabila berdepan dengan wanita apatah lagi menerima sesuatu sumber atau maklumat yang tidak diketahui asal usulnya.


3

No comments:

Post a Comment